Stenhuggeriet använder sig av traditionella hantverksmetoder där kunderna möts av ett stort personligt engagemang.
– Eftersom vi är ett litet familjeföretag har vi möjligheter att vara flexibla och ge utrymme för personliga lösningar. Kunden ska känna att den är i centrum oavsett om det gäller en liten komplettering, en ny gravvård eller en omfattande restuarering, säger Siv Boström på BroGranit.
Litet stenhuggeri med stort engagemang
Stenhuggeriet grundades i mitten av 1970-talet i Brodalen, där den förste ägaren hade ett stenbrott, därav namnet BroGranit.
– Det finns inga mellanhänder vilket innebär att önskemålen framförs direkt till mig och tillsammans med kunden bestäms sedan uformningen av gravvården.
– Det finns en mångfald av stenmodeller, textstilar och ornament att välja mellan. Vill man ha ett eget mot vi så går det också bra och vi hjälper gärna till med att ta fram en bild på tex. favoritblomman eller landskapet.
Detta är ett mycket viktigt moment – Modell, yta, text och ornament speglar och förknippas med den bortgångne.
Mjuk framtoning
Förutom en del specialbeställning från övriga delar av landet, kommer de flesta uppdragen från närområdet genom rekommendationer. Nöjda kunder är det bästa sättet att tala om att man finns.
– Jag går inte ut med någon aggressiv marknadsföring utan låter kunderna komma till mig när de känner att de är redo.
Att bestämma en gravvård är ett känslomässigt beslut som måste växa fram i lugn och ro.